Hver anden catalonier ønsker
uafhængighed. Mange baskere, bayrere og belgiske flamlændere vil også løsrive
sig. Må de det?
Kronik i Politiken, 21. december 2017 – skrevet sammen med Janire
Mimentza
Surferstranden Sopelana, nordøst for Bilbao i Baskerlandet. En falmet graffiti
på et af de tre brede trappetrin ned mod det gullige strand lyder sådan: ”DOS POBLES – UNA LLUITA.” To folk, én
kamp, skrevet på catalansk med reference til det, de spanske medier havde døbt
1-O. Det står ikke for et-nul, men et-0, et numeronym for 1. oktober.
På denne dato i år faldt
folkeafstemningen i Catalonien, en afstemning, der nok i første omgang vil
blive mest husket for det kaos, der var omkring den. Var afstemningen lovlig
eller ulovlig? Gik Guardia Civil, det nationale politi i Spanien, for
hårdhændet til værks mod demonstranterne med gummikugler og knipler og over 800
sårede til følge? Modarbejdede det catalanske politikorps, Mossos d’Esquadra,
det spanske politi, og er deres passivitet strafbar? Kan resultatet, det klare
ja med 90 pct. af de afgivne stemmer, til uafhængighed, anerkendes eller bare
respekteres, når kun 43 pct. af de stemmeberettigede afgav deres stemme, og når
den spanske forfatningsdomstol på forhånd havde erklæret afstemningen ulovlig?
21. december er der
regionalvalg i Catalonien, forkortet 21D. Separatisterne forsøger at gøre det
til en afstemning om uafhængighed, selv om det formelt set ikke er det. I Bilbao, hvor vi bor, vajer der fra
altanerne catalanske flag. Eller rettere sagt separatistflag. Det officielle
catalanske flag, senyera, består nemlig
af fem gule og fire røde vandrette striber. Men separatisterne har udstyret venstre
side af det rød-gule flag med en blå trekant med én hvid femtakket stjerne. Estelada, enkeltstjerneflaget,
udtrykker, at Catalonien står alene.
Som dansk-spansk par flyttede vi til Baskerlandet midt i september.
Det var i den måned op til folkeafstemningen, hvor det virkelig kogte i
Catalonien og i hele Spanien. Alles øjne var rettede mod Barcelona og omegn.
Ikke mindst baskernes øjne. Ligesom i Catalonien mærker man i Baskerlandet
meget til separatister, der fylder byrummet med bannere, plakater og spraymalede
budskaber.
Mange europæere forveksler
Catalonien og Baskerlandet, så lad os lige slå geografi og sprog for de to
autonome regioner fast: Cataloniens regeringsby er Barcelona. Regionen har 7,4
millioner indbyggere fordelt på godt 32.000 kvadratkilometer (som Belgien) og
grænser mod Frankrig og Andorra mod nord og Middelhavet mod øst. Baskerlandet
med 2,2 millioner indbyggere på kun 7.200 kvadratkilometer (som Sjælland)
består formelt af tre provinser med hovedbyerne Bilbao, San Sebastián og Vitoria-Gasteiz,
hvoraf sidstnævnte er sæde for det baskiske selvstyre; regionen grænser mod Frankrig
i nordøst og Biscayen mod nord.
En stor del af catalonierne har det latinske sprog catalansk
som modersmål eller har lært det i skolen eller senere i livet. Det samme
gælder baskerne med deres urgamle sprog, som i uforståelighed for andre
europæere kan sammenlignes med finsk. Begge sprog var undertrykt under general
Francos diktatur, 1939-1975. De er blomstret kraftigt op efter indførelsen af en
demokratisk forfatning, der – med en absurd formulering – nævner betydningen af
”de øvrige spanske sprog (...) i de respektive Autonome Regioner”.
I Baskerlandet havde ETA bekæmpet Franco og derved
vundet en del sympati, men udviklede sig siden til en regulær terrorbevægelse i
kampen for et frit Baskerland. I 2011 nedlagde ETA våbnene, men afleverede dog
først deres 3,5 tons våben i april i år i det sydvestlige Frankrig. Et
uafhængigt Baskerland ville give udfordringer med grænsedragningen mod både
Frankrig og naboregionen Navarra i øst, hvor der også tales baskisk. Catalansk
beslægtet med mallorkinsk og valenciansk, men ingen af disse steder er der et
udbredt ønske om at blive hverken selvstændige eller en del af et
”Stor-Catalonien”.
Op til folkeafstemningen i
Catalonien 1. oktober var der to store sympatidemonstrationer i Bilbao. Tudende
biler kørte rundt i Bilbaos gader med to flag ud af vinduerne: det catalanske
estelada og det dannebrogslignende, rød-hvid-grønne baskiske korsflag, ikurriña. Nogle eventyrlystne baskere
fra venstrefløj og intelligentsia tog til Barcelona for at opleve og støtte den
måske historiske afstemning i det pacifistiske Catalonien. Det baskiske
selvstyre kritiserede Spaniens regerings modstand mod folkeafstemningen i
Catalonien.
Baskerne har for længst indset vigtigheden af
internationale kontakter i kampen for øget selvbestemmelse, i de senere år ikke
mindst til de skotske separatister. Cataloniens suspenderede leder, Carles Puigdemont,
har længe benyttet sig af en taktik, der betegnes som internationalisering af
konflikten. Det er naturligvis ikke tilfældigt, at det var Bruxelles, han
flygtede til for at undgå at blive arresteret på spansk jord, efter at
regeringen i Madrid den 27. oktober inddrog det catalanske selvstyre – få timer
efter at Cataloniens parlament, Generalitat de Catalunya, havde erklæret
uafhængighed.
Håbet var at få EU til at melde sig som mægler
mellem Puigdemont og Spaniens premierminister, Mariano Rajoy. Men Rajoy vil
ikke forhandle og henviser igen og igen til den spanske forfatning.
Så lad os kaste et blik på Spaniens grundlov fra 1978, la Constitución Española, og dens meget
omtalte artikel 155, som Rajoys regering har bragt i anvendelse over for det
ulydige catalanske selvstyre.
Grundlovens præambel taler om
”la Nación española” med stort N og oplyser,
at et af dens formål er at ”beskytte alle spaniere og befolkninger i Spanien (pueblos de España) og deres
menneskerettigheder, deres kulturer og traditioner, sprog (lenguas) og institutioner”. Bemærk, at både kulturer og sprog er
sat i flertal.
Artikel 2 lyder med en lang
juridisk sætning: ”Grundloven baserer sig på den uopløselige enhed af den
spanske Nation – det fælles fædreland og udeleligt for alle spaniere – og den
anerkender og garanterer retten til autonomi for de nationaliteter (nacionalidades) og regioner, som udgør
den (altså Nationen), og solidariteten imellem dem (altså mellem regionerne).”
Videre til artikel 155, som er stærkt inspireret af
artikel 37 i den tyske forfatning, og som i brudstykker er gået verdenspressen
rundt i efteråret (egen oversættelse):
”Hvis en Autonom Region ikke følger forpligtelserne
i Grundloven eller andre love, eller opfører sig på en måde, der strider
alvorligt mod Spaniens generelle interesse, kan Regeringen stille krav til
Præsidenten for Den Autonome Region, og hvis kravet ikke bliver respekteret,
kan Regeringen dernæst, med godkendelse med absolut flertal i Senatet, anvende
den nødvendige magt til at gennemføre sine krav eller for at sikre den nævnte
generelle interesse. I givet fald kan Regeringen give ordrer til alle myndigheder
i de Autonome Regioner.”
Den spanske
forfatningsdomstol kendte på forhånd folkeafstemningen 1. oktober i Catalonien
ugyldig, og juraen skulle altså være ganske klar: Spanien er udeleligt.
Men én ting er jura. Noget andet er den politiske virkelighed. Noget
tredje og måske endnu mere vigtigt er vores vestlige værdier, frihedsidealer og
menneskerettigheder. De blev udviklet i især Frankrig og USA i slutningen af
1700-tallet og danner stadig grundlaget for internationalt samarbejde på
højeste niveau. Som det fremgår af FN-Pagtens artikel 1, stykke 2, handler et
af principperne om ”folkenes ligeret og selvbestemmelsesret”.
Realpolitisk strider
selvbestemmelsesretten ofte mod princippet om staters territoriale integritet.
Med andre ord accepterer det internationale samfund, at kineserne undertrykker
tibetanerne osv. osv. Et frisk eksempel er den ikke-bindende folkeafstemning i
den kurdiske del af Irak den 25. september i år. 92 pct. stemte ja til
uafhængighed. Men ifølge danske medier var Israel det eneste land, der støttede
kurdernes ønske om en folkeafstemning.
Hvad med Danmark? I Danmark
og Tyskland er der stolthed over Genforening i 1920. Efter folkeafstemninger i
Sønderjylland og Mellemslesvig blev grænsen flyttet, og det er et af
verdenshistoriens smukkeste eksempler på respekten for folkenes ret til
selvbestemmelse. Island løsrev sig uden de store problemer i 1944, hvor 97 pct.
af befolkningen stemte for at træde ud af personalunionen med det tyskbesatte
Danmark.
Men i år mindes vi også
hundredåret for Danmarks salg af De Vestindiske Øer til USA – til en god pris,
oplyser moderne historikere. Storstilet menneske- og jordhandel uden forsøg på
folkeafstemning!
Et andet historisk sår er folkeafstemningen om
uafhængighed på Færøerne den 14. september 1946. 51 pct. stemte for, 49 pct.
imod, og kun 166 stemmer skilte ja-siden fra nej-siden. Fire dage senere
erklærede Færøerne uafhængighed. Allerede 20. september annullerede Danmark
denne beslutning og opløste Lagtinget. To dages frihed fik færingerne! Men det
var i det mindste det dobbelte af, hvad catalonierne fik, da de erklærede
uafhængighed i oktober 1934.
I Vesteuropa er der foruden på Den Iberiske Halvø selvstændighedsbevægelser
i bl.a. Skotland, Flandern, Korsika, Bretagne og det nordlige Italien med regionerne
Lombardiet, Sydtyrol og Veneto. Selv på Bornholm og i Skåne er der spredte røster,
som ønsker selvstændighed.
Allervigtigst for udviklingen i det tyskdominerede EU
er det måske, at en stor del af befolkningen i Bayern føler sig mere som
bayrere end som tyskere. En brugerafstemning på det konservative dagblad
Münchner Merkurs hjemmeside i forlængelse af den catalanske folkeafstemning
rummede flere tendentiøst formulerede afkrydsningsmuligheder:
”Jeg ønsker et uafhængigt Bayern, så vi ikke
længere skal være kassemester for de andre Bundesländer.“ 38 pct. stemte på
dette.
31 pct. satte fluebenet ved denne formulering: ”I
hvert fald. Ud over sproget har vi kun lidt til fælles med resten af den tyske
befolkning (...).”
30 pct. af brugerne af Merkur.de ville gerne
forblive en del af Forbundsstaten, og flest af disse klikkede på denne
tankevækkende formulering: ”Det ville være en erhvervsmæssig katastrofe ikke
bare for Tyskland, men også for Bayern.”
Så er Bayxit,
som avisen kaldte det, virkelig på vej? Næppe. For det første er det en
meningsmåling i et München-centreret medie, og i det nordlige Bayern i det overvejende
protestantiske Franken med hovedbyen Nürnberg føler man sig af historiske
årsager ikke bayerske, og man læser sjældent Merkur.
I den tyske grundlov er der intet eksplicit forbud
mod at træde ud af Forbundsrepublikken. Men 16. december 2016 afsagde den tyske
forbundsdomstol alligevel dom mod en folkeafstemning om udtræden: Delstaterne
er ikke ”herrer over grundloven”, hed det, og ”grundloven giver ikke rum til
selvstændighedsbestræbelser”.
Inden vi flyttede til Bilbao, boede vi i det
kerneeuropæiske, kosmopolitiske München. Vores indtryk fra ølbyen er, at de
fleste af de indfødte bayrere føler sig både bayerske og tyske. Det er en
både-og-følelse, der genkendes fra meningsmålinger i Baskerlandet og den
delvist baskiske naboregion Navarra.
Freistaat Bayern betaler årligt 5,8 milliarder euro
i delstatsudligning; det betyder, at det alene ved den ordning koster hver af
de 12,8 millioner borgere i Bayern knap 3.400 kr. om året at være en del af den
tyske føderation.
Det er naturligvis ofte de rige regioner, som
ønsker uafhængighed. For hvorfor skal bayrere, cataloniere og norditalienere
dog betale for den økonomiske tilbageståenhed i det gamle DDR, i Andalusien og
på Sicilien?
Når man skal afgrænse, hvilke folk der har ret til selvbestemmelse, er
det let at pege på fælles sprog, historie og kultur. I praksis er det tre noget
løse, flydende begreber. Vi tror derfor, at et ”folk”, en nation, er den gruppe
af mennesker, der føler sig som et folk. Folket er en følelse. Hvor meget man
end kan dekonstruere nationale konstruktioner med deres indbyggede
skævvridninger af historie og virkelighed, må man forsøge at respektere folks
følelser. Og deres valg.
Hvor meget skal der så til
for at sikre løsrivelse? I 1946 skilte 166 stemmer ja-siden fra nej-siden i den
færøske folkeafstemning. Sin historiske uretfærdighed til trods peger eksemplet
på, at man kan overveje at stille krav om et kvalificeret flertal. Med Brexit-roderiet
in mente og med viden om det danske folks svingende opbakning til øget
integration i EU gør man klogt i at sikre sig mod volatile folkestemninger. Man
skal ikke kunne melde sig ud af EU eller Rigsfællesskabet eller af den spanske
enhedsstat den ene dag og så melde sig ind igen efter den næste
folkeafstemning. Det er for dyrt, risikabelt og besværligt. Der er ingen
naturgivne regler for kvalificerede flertal – et princip opfundet i antikkens
Rom – men et moderne bud kunne være 55 eller 60 pct.
Omvendt skal realpolitik heller ikke blive en tung
dyne, som forhindrer, at grænser flyttes efter en velgennemført afstemning. For
helt ærligt: Hvad skulle problemet dog være? Tjekkiet og Slovakiet skiltes i
fredeligt i 1993. Hvorfor skulle flandere og valloner ikke kunne gøre det
samme? Og Korsika bliver ikke pludselig et kommunistisk brohoved i Middelhavet,
blot fordi alliancen af korsikanske nationalister, Pè a Corsica, ved anden
valgrunde, 10. december i år, vandt hele 41 ud af 63 pladser i ø-regionens
parlament. Den kolde krig er jo forbi.
Men er der ingen risiko ved
løsrivelse? Nej. Og samtidig jo! Bevæger vi os til Østeuropa, har Krim-halvøen desværre
vist det med blodig krig i det østlige Ukraine.
Estland og Letland har også betydelige russiske
minoriteter i landenes østlige områder. Hvad nu hvis Vladimir Putin formår at
piske en stemning op i fx amtet Ida-Virumaa (Østvirland) i det nordøstlige
Estland eller i regionen Letgallen i det østlige Letland? Så er der fare for
kampe på grænsen mellem Nato og Rusland.
Lad os i første omgang fokusere på friheden og
folkenes selvbestemmelsesret i det fredelige Vesteuropa, hvor russisk pression
og propaganda er minimal. Lad catalonierne stemme om uafhængighed under
demokratiske forhold, ikke under dække af et valg til deres parlament, som det
foregår nu. Hvis et flertal af catalonierne ønsker uafhængighed, skal de selvfølgelig
have den, uanset hvad den spanske forfatning siger. Og de skal på forhånd
tilbydes at kunne forblive i EU.
Politiken-abonnenter kan også læse kroniken på
Politiken.dk.